maandag 1 februari 2010

WENKBRAUWEN

Sjeez, dat was een ge-wel-dig weekend mensen! Dat mag vaker gebeuren ;-) Tja, en dat alles ter ere van het feit dat ik vandaag verjaar, ja dank dank voor de vele feli.

Was zoals gezegd een heel leuk weekend. En nu weet ik het zeker, mijn volgende huis hoeft helemaal geen luxe te kennen, water? Bullshit, halen we wel in flessen. Gas? Onnodig. Maar Gert, hoe verwarm je dan je huis, zo vraagt u zich waarschijnlijk af.

Een open haard man!

Wat een geweldig ding is dat zeg. Ingrid had in haar kgb-modus niet alleen stiekem een huissie geregeld op Texel, ze had echt aan ALLES gedacht, zelfs aan ‘fire-logs’, jawel! Ik had er nog nooit van gehoord maar dat zijn een soort briketten die in een papieren zak zitten verpakt, je steekt beide kanten van de zak aan en legt het in de haard, goed voor 3 uur vuur. Oké, ik sloeg natuurlijk een beetje door en moest weer haardhout kopen (2 zakken erdoor gejankt in twee dagen) maar ik kan u verzekeren dat dit prima samen gaat met de logs. En laten we elkaar nou geen mietje noemen, wie zorgt er (van oudsher al) natuurlijk het beste voor het vuur?

Nou dan!

Mocht u in het noordwesten een rode gloed zien vanavond dan is dat niet de ondergaande zon maar de schoorsteen van huisje 178 die nog staat na te gloeien. Ik heb dat ding opgestookt like no tomorrow. Oké toegegeven, ik mag erg graag stoken, dat zal ik wel van mijn pa hebben, die vindt dat ook prachtig.

Kan me nog een verhaal van hem herinneren dat ie een keer een paravaan had gekregen, hij zal een haar of 8 á 9 geweest zijn. Een paravaan is een soort torpedo-achtig drijflichaam die de marine gebruikt om mijnen op te sporen en te vernietigen. Zo’n ding lag op het terrein van de suikerfabriek waar mijn opa destijds hoofdkassier was. Een van de stokers had het ding aan hem gegeven en een lasser had er voor (de toen nog kleine) pa een gat in gesneden waar hij mooi in kon zitten. Een plank als peddel mee en varen maar. Waar hij echter geen rekening mee had gehouden was het feit dat het ding zo rond als een sigaar is en dus weinig langsstabiliteit heeft. Toen hij dan ook omsloeg en snel water maakte, zoog het kreng hem mee naar de bodem. Met een bovennatuurlijke inspanning kon hij zich uit het doodsvaartuig bevrijden. Moet je nagaan dat ik er bijna niet geweest was…

Slik…

Tja, en toen had de man een nat pak. Dan maar een vuurtje stoken en zijn nette (zondagse) matrozenpakje er braaf bij drogen. Jammer dat het iets te dicht bij het vuur hing en het door het veenwater de witte delen toch een enigszins bruine tint hadden gekregen maar goed, het was droog dus niet zeuren niet waar? Ik weet eigenlijk niet of ie er ook een pak slaag voor gekregen heeft ;-)

Oh ja, moet ik ook nog vertellen, we waren een keer bij mijn zwager die een stalen bak van een kubieke meter had staan met allerlei teringzooi erin, kwam van de verbouwing en moest even opgefunkeld worden, zoals de limburgers zeggen. Halve liter peut erin, even wachten en toen de lucifer in de bak. Het was winter en pa droeg zijn traditionele zwarte mutsie compleet met gehaakte bol erop ;-) Terwijl ij de lucifer erin gooide maakte hij een cruciale fout. Hij keek over de rand... Gevolg:Een zware klap, een zwart mutsie wat 10 meter verderop lag en een lijkbleek gezicht. Ik geloof dat ik de hele dag buikpijn heb gehad van het lachen.

Oh ja, het duurde 3 weken voor ie de wenkbrauwen terug had :-D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten