zaterdag 20 februari 2010

RATTEN

Het was al een tijdje geleden dat ik wat spullen op marktplaats had staan. Gisteren sinds langere tijd weer wat erop gezet. Geloof me als ik zeg dat ik al heel wat meegemaakt heb in de jaren dat ik daar zaken verkocht, hele positieve maar ook negatieve ervaringen, van himmeljautzend tot scheldpartijen per mail of het gewoon volledig zwijgen van mensen die je hele normale grote-mensen dingen vraagt. Ik heb nog nooit een baksteen ontvangen, altijd zijn de zaken die ik kocht, bij mij de deur binnengekomen, wat dat betreft ben ik een gelukkig mens. Vragen die eruit springen qua ervaring zijn:

Wilt u uw Landrover misschien ruilen tegen mijn Russische legertruck?
Mag ik ook in 10 termijnen betalen? (100 euro…)
Hoe lang geeft u garantie?
Kunt u die (3-bladige) propeller ook opsturen?
Ik geef 2000 euro, want dacht u daar van? (BMW motorfiets van €5500,- en dan zat ik laag)

Gisteren was het dus zover, ik heb een batterygrip op MP gezet, voor de leken, dat is een batterijhouder die je onder de camera kunt schroeven waardoor je als fotograaf lekker lang door kunt schieten. Kijk, dit is een D90 met grip:

d90-grip
Op zich een mooi ding (sprak de verkoper) maar mij bevalt het niet, de camera wordt er erg fors van naar mijn smaak en zulke enorme kolenschoppen heb ik niet. Maar goed, mocht u iemand kennen die zo’n apparaat zoekt (of u kunt hem zelf gebruiken) voor 95 eurootjes ie ie van u, nieuw, één keer gepast, met boekje, originele verpakking en 6 penlitehouder.

Het duurde niet lang of de eerste hapte. Hallo, ik ben Rutger en heb interesse, het is echter een probeersel voor me dus ik heb er 65 euro voor over. Dat geloof ik graag ;-) Nee Ruttie, moest maar eem verder zoekn’ mienjong.

Vanmorgen vond ik deze text in mijn mailbox, een klassieker:

Hello seller,
My name is Elisabeth Mieh from Belgium (French side), I would like to buy it for my son that is studying over there in Africa and let me know the cost of this Item and i will give 40 euro more for the shipping via post office,kindly get back to me with your bank details Or your PayPal details
Holder name
Account number
Bank Name :
This will help to transfer the money via Bank into your account as soon as possible because i want this deal to be completed on time,please am not too good in Dutch and i want this deal to be completed in English,here is my son's shipping address,
Name.......Fakola Saheed
Address..66 Ibadan Road
City.....ile ife
State....osun state
Country.....Nigeria,
Best Regards

U kent mij zo langzamerhand goed genoeg wat ik voor deze gasten in gedachten heb denk ik zo? Ik zou met iets anders schieten dan een Nikon zeg maar… Dit soort misdadigers, een ander woord heb ik er niet voor, is uit op je bankgegevens in de hoop de zaak te kunnen kraken, jammer dat ze zo kleinschalig opereren en ze heel moeilijk te traceren zijn anders wist ik het wel. Laat het ook een waarschuwing voor u zijn, als u dit soort mailtjes ontvangt wees dan alert en antwoord even niet. Rapporteer het ook even bij marktplaats.

Ratten...

1 opmerking:

  1. En ze reageren vooral bij electronica dingen! Laptops, camera's, duurdere electronica... Heel erg.

    BeantwoordenVerwijderen