zondag 31 januari 2010

URBEX

Wat voor afwijking heeft u qua hobby? Ik bedoel niet de 13 in een dozijn bezigheden maar echt gekke interesses… Nee, maakt u zich geen zorgen, ik loop in mijn vrije tijd NIET in damesondergoed of smeer me het liefst in met uitwerpselen, geloof me, die mensen bestaan!

Nee, ik mag graag leegstaande gebouwen fotograferen. Raar he? Hebben ze ook een mooie term voor verzonnen, Urban Exploration, jaja, de term klinkt veelbelovend nietwaar? De mensen die deze afwijking meedrage hebben één ding gemeen. Ze houden hun ‘beroepsleus’ hoog in het vaandel, deze luidt:

Take nothing but pictures, leave nothing but footprints!

Mooie stelling vind ik dat, je neemt niets mee, behalve de beelden. Zo sloop ik al eens een verlaten klooster in Limburg binnen om wat plaatjes te maken. Okee, er stond zo’n bordje op de hekken, iets met art. 461, ch, lekker belangrijk, wat kan er gebeuren niet waar? Moah, ik kan je wel een paar voorbeelden geven:

Instortingsgevaar
Dieren (ratten en ander tuig wat in kelders zit)
Mensen die daar dingen doen die niet mogen, bv. wiettelers/koperdieven of andere lamzakken

Afijn, je kunt er wel een A4tje mee vullen. Helaas zijn de locaties in Nederland schaars omdat wij hier helaas nogal van de opruimerige zijn. Toch kwam ik weer een leuke spot tegen op Texel, een voormalige jeugdherberg, Panorama geheten. Staat al een jaar of twee leeg en is al vrijwel met de grond gelijk gemaakt:


Even binnen kijken, ik ben er nu toch ;-) Kijk, dit is de ingang naar de voormalige keuken:


Slijpschijfje, achtergelaten door het sloopbedrijf:


Zó slecht zal het eten uit die keuken toch niet geweest zijn? :


Verbazend dat het glas er nog in zit:


Hmm, niet te hopen dat de vorige urbex na werd gezeten:


…en tenslotte nog een leuk gordijntje. Waar heb ik dat eerder gezien:


Och ja, bij de kringloopwinkel! Die wilden het niet... Vertel trouwens ook eens iets over een merkwaardige hobby die u heeft, dat kan in de reactiebox onderaan dit artikel.

Vind ik leuk!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Gert,

    Mooie verhalen elke keer en prachtige foto's!

    Vooral de foto van de slijpschijf trof mij. De fabriek waar deze is gemaakt heb ik 10 jaar lang gewerkt. (Flexovit, heet nu Saint-Gobain abrasives, in Eibergen)

    Gr.Karel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey gaaf Karel, bedankt voor je reactie!
    Grtz, GERT

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat je dat durft man! Ik heb het lef niet zo'n gebouw in te sluipen. Maar het leven hoe het er vroeger geweest moet zijn, treft me altijd. De sfeer die het uitstraalt. Vooral kelders en zolders, een beetje de "stille" ruimten vind ik reuze interessant! Maar nog nooit op het idee gekomen er foto's van te maken!

    Groetjes Marloes

    BeantwoordenVerwijderen