woensdag 17 februari 2010

VUL-KAAN

Dit las ik vanmorgen in SpitsNieuws:

Man valt in vulkaan.

Een bergbeklimmer is gistermiddag (plaatselijke tijd) in de krater van de vulkaan Mount Saint Helens gevallen. De man kon gisteravond niet meer gered worden, vanwege de invallende nacht. De 50-jarige klimmer had de berg al zestig keer beklommen. Hij poseerde voor een foto op een stuk ijs, anderhalve meter van de rand van de krater. Het stuk ijs zakte onder hem weg en de man viel 500 meter diep in de krater. Het is niet bekend hoe het met de klimmer gaat. Hij zou zijn blijven steken op een schuine helling van de wand.


Er zijn verschillende redenen waarom zo’n bericht mijn aandacht trekt. Ik vraag me af waarom iemand 60 x een berg beklimt. Dezelfde! Dan heb je elke steen toch wel gezien lijkt mij. En dan na de 60e keer gewoon weer poseren voor een foto, zal een leuk divers fotoalbum zijn wat de man thuis heeft liggen. Net als de eerste dochter van een familielid, die werd jaaaaren geleden ook geplaat. Als ik mijn moeder moet geloven van het nichtje op de schommel, nichtje vóór de schommel, nichtje achter de schommel, nichtje naast de schommel, nichtje onder de schommel, nichtje schuin achter de schommel, nichtje zittend op de schommel, nichtje staand voor de schommel, nichtje zittend achter de schommel, nichtje staand op één been naast de schommel…. Afijn, u snapt de strekking wel denk ik.

Aan de andere kant... als dàt is wat de man wil, dat klimmen, dan moet ie dat lekker doen natuurlijk. Jammer dat hem dit overkwam, het was zijn tijd kennelijk. En dan de reacties van lezers, sommigen zijn best grappig. Een selectie:

- Maar drinkt hij ook lava, net als Jerom?
- Echt koud zal het toch niet zijn, in die krater?
- Verklap het einde van de film niet, wil je?
- * mompelt iets over eieren bakken *
- vulkanen hebben de eigenschap dat ze nogal eens wat uitspugen dus dat komt wel goed...
- Misschien redt Scuzzlebut hem wel.
- Leeft ie nou nog of niet?
- Hopelijk heef hij zijn hawai-blouse bij zich. En owja, after sun.
- Maar heeft hij nou wel of niet die foto kunnen nemen?
- Ik wou dat ik een vulkaan was; heul de dag op m'n rug liggen roken en dat anderen dan zeggen:'kijk, hij werkt.'
- als die foto maar gelukt is...

Bergbeklimmen, ik moet er niet aan denken. Diep respect voor die gasten die dat wel doen. Hier bij Groningen heb je een klimtoren, daar krijg ik al de shivers van als ik er alleen al naar kijk:
© all rights reserved KAPturer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten