maandag 1 maart 2010

GERARD

Het is niet slim om vlak voor het slapen gaan naar heftige zaken te kijken, denk dan aan nieuwsuitzendingen of (te) spannende films, dat is algemeen bekend. Zoek, als je al TV kijkt, een nietszeggend programma uit en doezel langzaam weg, dat is mijn motto. Toch pakte die formule gisteravond anders uit dan ik had gedacht.

Ik zapte wat rond, moorden, aardverschuivingen en verwaarloosde dieren zorgvuldig vermijdend, toen ik mijn programma gevonden had. 'Sexy girl'... klinkt goed niet waar? Nee, geen Harde Politiefilm met Spannende Momenten, een programma over een 13 in een dozijn vrouwtje, 24 jaar oud en sinds 4 jaar moeder. Ze vond zichzelf wat ingedut qua stijl en kon er niet spannend meer uitzien, zo dacht ze...

Alles werd uit de kast gehaald. Eerst kwamen twee kledingadviseurs aan bod, de eerste een ‘man’, hij adviseerde haar een tweetal jurkjes en een soort hoofddoek, de ultimate Gretha Garbo look. Daarna kwam er een vrouw met een drietal opties, korte jurkjes, feitelijk niemendalletjes, dit alles met een paar bijpassende hoge hakken, helemaal goed naar mijn bescheiden mening. Laten we eerlijk zijn, feitelijk kan een vrouw dat bij alles dragen nietwaar? Of bij niets... Alles uit,

Behalve de hakken!

high-heels-cursus

Dat is mijn motto ;-) Moet nu even mijn best doen de concentratie er bij te houden. Het programma ging verder, er werd een visagiste bijgehaald die de betrokken dame helemaal optunde, wenkbrauwen, wimpers, huid, de hele bliksemse boel, een soort 1000 uur’s inspectie zogezegd. Daarna nog een kapper erbij, ook weer een ‘man’, begrijp me goed, niet dat ik problemen heb met die gasten, ik bedoel, ik vind ze altijd grappig en sommige van mijn beste vrienden hebben een relatie met een man dus wat dat betreft, vrijheid blijheid. Wel typerend dat die gasten bijna altijd ‘man’ zijn’. In mijn tijd (ja, ik ging ooit naar een kapper, long-long-time-ago) had je kapper Ziekman, als ik me het goed herinner heb ik al eens over hem verhaald, een man waar je niet te nauw moest kijken, die rekende naast een kam en een schaar, de vergiet ook tot zijn standaard gereedschap. Wat mij altijd intrigeerde was het feit dat hij de afgeknipte haren onder het luik bij de deur veegde, heb me altijd afgevraagd wat dáár mee gebeurde en waar dat terecht kwam… Niet teveel spatjes bij die man anders kreeg je een hengst met de schaar, stilzitten en recht vooruit kijken, een man die 50 jaar te laat was geboren, dat type.

Maar goed, terugkomend op het programma, de betrokken dame was helemaal overhauled en afgewerkt toen ze haar outfit koos, tot mijn innige tevredenheid het (iets te) korte zwarte jurkje met de bijpassende hakken, ik kon een juichje bijna niet onderdrukken. Programma afgelopen, kwart over twaalf, morgen een vroege dienst (=5:15 uur wekkertje) dus TV-tje uit. Lekker sliepe.

Nu zou je denken dat dit prima ingrediënten zouden zijn voor een goede nachtrust maar nee hoor, ik begon te malen... zul je altijd zien. Mijn gedachten gingen terug naar de dag ervoor toen we weer eens in de plaatselijke kringloopwinkel waren. Hier liepen weer de nodige mensen van verschillende pluimage rond, de ene lekkerder ruikend dan de andere kan ik u verzekeren, geuren variërend tussen Cacharel en bijzonder oude blauwe kaas.... Nu moet je weten dat onze kringloopwinkel een enorme bedrijfshal is, gelijk een bescheiden hangar, waar een giga voorraad meuk opgeslagen staat. 1/3 van de hal is opgebouwd uit stellingen waar een houten vloer overheen ligt. We stonden er koud 2 minuten toen een enorme klap door de hal klonk. Iedereen stond aan de vloer genageld... Bomaanslag? Nope, waarschijnlijk een bedombouw die omgesodemieterd was op de bovenverdieping. Ingrid had even tijd nodig om te herstellen.

Op een gegeven moment viel er een enorme schaduw over me heen, ik zat net gebukt onder een stelling te loeren of ik nog iets kon vinden van mijn gading. Het werd steeds donkerder, ik kreeg de flight-or-fight reactie. Ik keek onhoog en zag twee ‘dames’ die in hetzelfde schap stonden te kijken, holy mack, ik wist niet dat Gerard du Prie twee zussen had. U weet niet wie Gerard is? Kijk:

m1dz1m7a21cb_505x800

U snapt nu hoe die dames er uitzagen? Zelfde postuur en snor. Stel je voor dat die in het programma ‘sexy girl’ zouden moeten opdraven. Ik denk dat je naast een visagiste, een kledingadviseuse en een kapper ook een psychiater zou moeten inhuren.

Al was het alleen al om de makers van het programma geestelijk te verzorgen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten