dinsdag 2 maart 2010

MIJNWERKERS

Gisteren had ik een ochtenddienst toen de havendienst belde met de mededeling dat er 17 archeologische proefboringen in het luchthaventerrein zouden gaan plaaysvinden. Gelijk was mijn attentie gewekt. Ik heb namelijk ook interesse naar zaken die uit de bodem komen. Je kunt dan natuurlijk denken aan aardappels en uien, klopt! Vind ik ook lekker, maar in dit geval zijn het bodemvondsten. En dan met name oorlogszaken. Denk aan wapens, naamplaatjes, gasmaskerbussen etc. Ik heb een bescheiden verzameling op dat gebied en mensen die mij wat langer kennen weten dat ik een detector heb.

In het verleden ging ik vrij fanatiek op in deze hobby, tegenwoordig staat dat op een laag pitje, mijn vaste zoekmaat heeft het ook druk en er zitten helaas maar 24 uur in een dag nietwaar? Afijn, o terug te komen op het vliegveld, dit is een veld wat in de oorlogstijd een duitse Fliegerhorst is geweest. De nachtjäger van Leeuwarden sonden overdag op Eelde om ze uit de wind van de amaerikaanse bobers te houden die daar in de buurt van Leeuwarden wel op loerden natuurlijk. Met andere woorden, er zit op eelde echt nog wel het één en ander in de bodem, ik heb er al eens de restanten van een gasmaskerbus gevonden en ook staarten van grananten.

Gaaf!

Maar goed, zoals ik al zei, de havendienst kondigde de werkzaamheden aan en ik vertelde ze dat ze aan me moesten denken als die archeologen nog zaken uit de oorlog zouden vinden. “Doen we, we zetten het wel in de lift!” , was het antwoord. Vanmiddag vond ik dit in mijn kastje:

Pranked up!

Een zak vol aarde... Lamzakken ;-)

DSC_1975

Dit roept om een reactie natuurlijk. Ik zal eens even heel diep na gaan denken...

Mijn collega demonstreerde nog even hoeveel stof er in een gemiddelde torenstoel kan zitten door er een tik op te geven, ik dacht dat mijnwerkers gevaar liepen met hun stoflongen:

Ashes to ashes, dust to dust...

Kinderspel, die mijnen, wij lopen pas gevaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten