donderdag 11 maart 2010

OP=OP

Klopt! Alles wat voor het is gelijk teken staat is hetzelfde als wat erachter staat nietwaar? Toch is het zo uit te leggen dat het onverklaarbaar wordt. Neem nou bv. een luchthaven en het geluid. Ik maak al jaren mee dat het geluid op is...

Wat zegt u?

Ja, het geluid is op. Tja, hoor ik u denken, als iets op is dan maak je toch nieuwe? Stuur een paar keer een F16 langs of neem een Bac-one-eleven een uurtje in het circuit, geluid voor een heel jaar. Nee, dat is nou net de kicksaus. Dat mag niet van IVW! Dat je dat niet snapt… Je vliegt het hele jaar de ballen uit je broek (om het even plastisch te zeggen) en dan blijkt de laatste 3 weken dat de geluidscontouren vol zitten en je je als veld in de gekste bochten moet wringen en impopulaire maatsregelen moet treffen omdat een of andere pencil-pusher in Den Haag achter een buro met een veel te grote bril op zijn neus bedacht heeft dat je als luchthaven een bepaalde hoeveelheid geluid per jaar mag produceren.

Dus je bent het hele jaar aan de drank maar je moet de laatste 3 weken nuchter zijn anders denken de mensen dat je verslaafd bent...

Snap jij het, snap ik het. Inspectie Verkeer & Waterstaat… Wat is dat voor club. Ik vraag me dat al jaren af. En Eelde is echt geen uitzondering hoor. Ook Schiphol heeft last van die regeltjesellende. Nee hoor, start u maar van die baan, lekker met de wind mee want het geluid van de andere baan is op. Er moet eerst een kist als een dartpijl rechtop in de grond staan voordat iemand vraagt wie zoiets bedacht heeft. We zijn toch een transportland mensen? Waarom ga je dat aan banden leggen… Ik heb echt het gevoel dat we zwaar doorslaan op regelgeving, beetje het ‘aap en de banaan’ verhaal, ken je dat?

Men neme een kooi met apen...

In die kooi wordt een banaan opgehangen, daaronder staat een trap. Het duurt niet lang of er gaat een aap naar de trap, maar zodra hij er een voet op zet worden alle apen natgespoten. Een poosje later probeert dezelfde aap, of een andere aap het nog eens, met hetzelfde gevolg: weer alle apen nat. Als er daarna nog een aap is die de trap op wil, zullen de andere apen hem dat beletten.

Nu halen we één aap uit de kooi en brengen een nieuwe binnen. De nieuwe aap ziet de banaan en wil de trap op. Tot zijn grote schrik springen alle andere apen hem op zijn nek. Na nog een poging weet hij het: als hij de trap op wil, wordt hij in elkaar geslagen. Dan halen we een tweede (oude) aap uit de kooi en brengen een nieuwe binnen. De nieuweling gaat naar de trap en krijgt een pak slaag. De vorige nieuwe neemt enthousiast mee aan de afstraffing.

bad-monkey

Een derde oude aap gaat eruit en een derde nieuwe komt binnen. Hij gaat naar de trap en krijgt slaag. Twee van de apen die op hem inbeuken hebben al geen idee meer waarom je de trap niet op mag. Oude aap eruit en nieuwe erin, etc., tot alle apen die ooit het natspuiten hebben meegemaakt, zijn vervangen. Maar nooit gaat er een aap de trap op!!!

Een klein aapje, dat in de kooi geboren is, begrijpt er niets van en stapt op een grote oude aap af.
"Meneer, mag ik wat vragen?"
"Jazeker, jongeman".
"Meneer, ik begrijp iets niet, wij apen zijn toch gek op bananen?"
" Jazeker, jongeman, alle apen zijn gek op bananen."
"Maar, meneer, waarom pakken we die banaan dan niet?"
De oude aap fronst zijn wenkbrauwen, kijkt op het aapje neer en zegt:
“Tja, dat weet ik eigenlijk niet, maar dat doen we hier gewoon niet!”

Snap je wat ik bedoel? Er is ooit een regel bedacht maar als je lang genoeg doorwisselt weet niemand meer waarom die eigenlijk ooit is ingesteld. Zo gaat dat in de luchtvaartwereld ook. Totdat er eentje op zijn bek gaat en er 300 doden zijn. Dan vragen we ons met elkaar af hoe dat nou kon. Een ding is jammer.

Die zak met die bril zit er nog steeds...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten