donderdag 29 april 2010

PACIFIC

Ik was een tijdje uit de roulatie, mijn rug had het even begeven. Zaterdag hadden we gevaren en zondag was een nog mooiere dag dus vrienden uitgenodigd en het bootje erin in Eernewoude. Echter na het parkeren van de boortrailer ging het mis, ik rekte voorovergebogen om een wielklem te pakken pats, daar ging een rugspier als een pianosnaar zo strak. Het voelde net of ik een trap voor mijn reet kreeg, kan me die van mijn ouweheer nog goed herinneren, het leek er erg op. Afijn, we lagen er net in en het feest moest nog beginnen, niet lullen, varen met die hap. Geen pretje zo'n opgetrokken spier kan ik u verzekeren.

Nog wel een heel gaaf ding gezien, ging ook te water daar, een DUKW, een zg. duck, een 6x6 amphiby, zo eentje waar de yanks mee aan het srand kwamen in '44:

Wet Feet

Gaaf ding niet? Dit vond ik ook geinig:

Watchdog

Half uur later kwamen we hem weer tegen en zagen dezelfde hond er nog voorop staan :-D

Gisteren op uitnodiging de Berge Pacific bekeken. Een van de grootste bulkcarriƫrs ter wereld, als je dan op de brug staat ziet je dit:



Gaaf he? Amy N. een andere bulker werd net voor onze neus afgemeerd:

Amy N

Ook zo'n huge motherf... djiez wat een fromaat man! 320 meter lang, 60 meter breed, 30 meter hoog (70 tot het topje van de mast) Volgegooid met ijzererts, nou ja, eigenlijk staalballetjes ter grote van een knikker, en dan 260.000 ton... Het lossen gaat 24/7 door en duurt 3 en een halve dag:

DSC_4390

Hoe ze de laatste restjes eruit scheppen? Kijk, zo:

Miniature

30 meter dieper, 10 meter onder de zeespiegel. Net speelgoed he? Alles is groot op dit schip, kijk een zuiger:

Mega piston

84cm in doorsnee, twee 4-cylinder 2 takt dieselmotoren aan boord, elk goed voor 12500PK, ze draaien slechts 45 toeren per minuut... stunning! Wat een boot!

Ik moet er even van uitpuffen...

2 opmerkingen:

  1. Uitpuffen is goed, als je ons maar niet zo lang ongerust laat zijn! Komende week Ameland? Ik hoop dat mijn apparatuur op tijd terug is, dan kom ik je met een bezoekje vereren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk, DAT zijn berichten, zet ik koffie ;-) Nee, geen Amelander koffie want dan kloppen je koersjes niet meer zo goed...

    Hopelijk tot dan!

    BeantwoordenVerwijderen