maandag 5 april 2010

EITJE

En, al uitgegeten qua eieren? Een oom van me presteerde het een keer om tijdens de pasen 13 stuks te eten... 13! Daar krijg je toch knap last van lijkt mij.

image022

Een dan niet te vergeten Paul Newman in 'cool hand Luke', 50 stuks als weddenschap in de gevangenis. Toen ie uiteindelijk bijna dood de eindstreep had gehaald en verdwaasd naar het plafond staarde, vroeg zijn maatje hem waarom hij in godesnaam 50 had genomen en bv. niet 25? "It seemeed like a nice round numer" bracht hij met een lichte grijns op het gezicht uit.

Nee, een eitje is heerlijk naar mijn mening, maar 2 max. Zo at ik een keer in chauffeurscafé 'lichtmis' net noord van Zwolle, ik reed in die dagen nog regelmatig tussen Eelde en Maastricht heen en weer en had honger. Ik besloot een pitsstop te maken bij dit chauffeurscafé. Binnengekomen viel me gelijk het grand-café achtige uiterlijk op, een bar maar ook een complete stamtafel in het midden, de breedgeschouderde heren in hun houthakkerhemden aan grote borden met vet voedsel eromheen...

Ik bekeek de kaart toen ik was gaan zitten. Strak naast me zat een kerel met een enorme snor die me vriendelijk aankeek en zei "Woar riest tou veur?" uit s'mans tongval maakte ik op dat ik hier met een oost-groninger te doen had. Ik legde hem uit dst ik wel veel reed maar niet beroepsmatig. Hij knikte goedkeurend en grijnsde, "Begun d'r ook moar nait an".

Intussen kwam de ober naast me staan en vroeg wat ik wilde. Ik bestelde een 'uitsmijter lichtmis', ik had toen nog niet het wildste vermoeden wat me te wachten stond. Intussen bleef Jo (ik nam aan dat ie zo heette, iedereen riep hem met die naam aan, kan ook zijn dat het gewoon een soort asanroep was, zo van jo, of hallo, hé! Zoals ik zie, Jo liep af en aan met de spullen om de hongerige chauffeursmagen tevreden te stemmen, toen hij op een gegeven moment iets teveel hooi op de vork nam en onder een luid gerinkel en geklapper een vol bord met bami/sateh liet vallen. Het geluid in de rokerige ruimte verstomde en iedereen keek naar de crashsight. Het bleef een seconde of 10 doodstil totdat mijn buurman opmerkte "Kest hier wel van de grond eetn'" "Ja", zei een ander ertegenover, "Als je het los kan trekken tenminste"!

De hele tent bulderde van het lachen...

Daar kwam Jo met mijn uitsmijter aangetorst. Ja, echt getorst. Maar lieft 5 dooiers keken me aan en begrijp me goed, ik ben niet snel onder de indruk van een vol bord maar dit was echt allerbenauwdst.

design-your-travel-uitsmijter-1024x768
dit, maar dan groter...

Een beste smak huzarenslade erbij, een kwart van het eierenvijftal met spek eronder, een kwart ham, een kwart kaas en een kwart rosbief. aan de andere kant wat verdwaalde rauwkost, het moet natuurlijk niet te gezond worden, en dat alles drijvende op een laagje wat heel veel weg had van EP40 olie (extreme pressure gear oil).

Ik heb het hele weekend lopen boeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten