vrijdag 16 april 2010

AS

Ik zeg, dat mag vaker gebeuren, zo'n vulkaanuitbarsting. Vanavond even geen dienst em morgen op stand-by, dat zijn twee dagen in de knip! Kijk, zo ziet de lucht eruit als er veel vervuiling in zit:

red

Practig nietwaar? Dat idee krijgt de bemanning van KLM867 in 1989 vast niet bij het zien van die lucht, laat staan bij het ruiken er van. Weet u het nog? Deze machine, de Foxtrot-Charley, kwam boven Alaska in een aswolk van Mount Redoubt terecht. De Nederlandse bemanning zal de signalen van o.a. sulfurreuk herkent hebben omdat dit nu in de instructies wordt vermeld. Ze wilden dus met vol vermogen uit de wolk klimmen. Echter vielen binnen een minuut na deze beslissing alle vier de motoren uit.

Ze verloren twee mijl en kwamen uit binnen 6000 voet van de Talkeetna Mountais. Uiteindelijk liet de as weer los door de koude lucht en de herhaalde herstart pogingen, waardoor alle motoren weer gingen draaien. Het vliegtuig moest zonder zicht landen omdat de ruiten gestraalt waren waren door het as. De schade aan het toen nog gloednieuwe toestel bedroeg $80 miljoen dollar. O.a. alle motoren, electrische systemen en andere vluchtsystemen moesten vervangen worden.

Zo zie je maar weer dat wij als mensen weinig te vertellen hebben. Nature rocks!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten