zondag 11 april 2010

BLAUW

Jajaja, ik ben er nog, rustig maar. Was ff druk de afgelopen dagen, ik zit momenteel weer op Amaland voor de jaarlijkse brandweeroefeningen en er kwam dit jaar een dimensie bij, of eigenlijk 3. We moeten als zittende assistent havenmeesters:

1. BHV (incl. AED traing)
2. ASO brevetverlenging
3. Omgaan met het nieuwe blusvoertuig

Genoeg te leren dus. Die BHV ellende hadden we natuurlijk al gedaan een paar weken geleden, dus dat was klaar. Op het programma stonden nog de ASO (Aeronautical Station Operator) brevetverlenging en de training inzet en omgang nieuwe blusvoertuig. Kijk dit is hem:

Run proby, run!!

Ik had eerst wat bedenkingen over het apparaat maar ik moet zeggen, nu ik hem wat beter ken is het toch wel een topper, een straal AFFF komt eruit, geweldig! De worplengte is stukken beter dan die van de landcruiser en dat is immers waar het om gaat?

Oké, er moeten nog wat verbeterpunten worden uitgevoerd (lekke uitlaat en geloof me, dat hakt erin met het V8 benzineblok wat erin ligt, sirene heb je niet nodig) en hier en daar wat rubbers, o.a. in het bluspistool en de vulopening. Maar voor de rest, niets dan respect voor deze bejaarde rover:

First instruction

Your's truly at the pipe:

Yours truly

En na afloop nog even vullen en flushen, alle AFFF schuim moet uit de leidingen na inzet voertuig, die spul is schadelijk als het te lang in de leidingen blijft zitten:

Hydrant in place

Flushing the system

Oh ja, over blauwe zwaailichten gesproken, deze zag ik bij de paraclub:

Blue flashlight

Afijn, wij gaan zo even ontbijten in de zon en dan hebben we de hele zondag nog op dit geweldige eiland! Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten