donderdag 28 januari 2010

SPEK

Hier in huis zijn 3 jongens, eigenlijk 4 maar goed, 3 tieners ;-) Eentje springt eruit qua eetgewoontes. Die heeft een broertje dood aan alles wat in de buurt van groente komt, al is het een patatje met, zodra het binnen een straal van 1 meter van een ui is geweest dan is het niet meer eetbaar. Oké, ik chargeer het misschien, maar zo liggen de zaken wel. Ook heeft ie graag regelmaat, elke dag een vast patroon, en dus ook vast eten. Begrijp me goed hoor, het is een prima vent en Ik mag hem graag, ik vind het alleen maar grappig dat ze alle drie zo verschillend zijn.

Over uien gesproken, wel eens gehoord van Lucky Luke’s stripverhaal ‘de postkoets’? Wie het album kent zal me onmiddellijk begrijpen. Voor de leken; Het gaat over een reis van een postkoets van Wells Fargo, de ooit zo vermaarde lijndienst in het vroege Amerika. Die werden dusdanig vaak overvallen dat er bewaking mee moest en wel van Luke. Ze aten elke dag aardappelen met spek, of in spek gebakken aardappelen. Er was één gast die daar handig op in speelde, die ging weddenschappen met de rest van de passagiers aan wat er die avond op het menu zou staan en zette steeds laag in en verloor elke dag. Op een gegeven moment werd de rest overmoedig en zette heel hoog in en bleek het menu spaghetti te zijn…

Iedereen verloor big time ;-)

Bleek dat de smiecht een afspraak met de kok had gemaakt. Aan het einde van het verhaal, op het gala diner, vroeg iemand zich af of ie niet toevallig spek proefde in het ijsdessert...


Op de wintercursus (een jaarlijkse sessie om de vakbekwaamheid op peil te houden) van het werk kregen we ook eens lesje in het feit dat mensen qua persoon erg kunnen verschillen, heel leerzaam. Rico Schuijers, mental coach van o.a. het dameshockeyteam en zwemmer van den Hoogenband, leerde ons het nodige op dat gebied. Hij vertelde van de MBTi methode, de Meyers-Briggs Type indicator. Die gaat er vanuit dat alle mensen, qua persoonlijkheden, grofweg in 16 categorieën zijn onder te brengen. Men krijgt, nadat er verschillende keuzes in de types gemaakt zijn, letters toegewezen, hieronder een diagrammetje hoe dat eruitziet:


Om te bepalen wie je bent worden er een aantal vragen gesteld. Er zijn geen goede of foute antwoorden op de vragen in het interview: het gaat om je voorkeur. Aan de hand van de vragenlijst wordt bepaald wat de vier kenmerken van je persoonlijkheidstype zijn (de letters zijn de beginletters van de Engelse benamingen – de N staat voor iNtuition).

Een voorbeeldvraag:

“Als iemand je belt met een vraag, wat doe je dan?”
a) Ik geef de persoon ter plekke een antwoord
b) Ik vraag de persoon of ik over tien minuten terug kan bellen, zodat ik rustig de tijd heb om over het antwoord na te denken.

Nu wordt het even droog maar worstel je er doorheen, leerzame hap:

E/I: Extraversie of introversie: Ben je vooral gericht op de buitenwereld of op
je eigen gedachtenwereld? Extraverte mensen vinden het leuk om in teams
te werken en ontwikkelen ideeën in overleg met anderen. Mensen een intro-
verte persoonlijkheid houden van een rustige werkruimte en ontwikkelen
ideeën als ze alleen zijn.

S/N: Observatie (Sensing) of intuïtie (iNtuition): Heb je vooral interesse in de
feiten (realist) of ben je vooral geboeid door wat mogelijk is (vernieuwer)?
Een kenmerk van realisten dat van belang is voor een werksituatie is dat zij
het liefst stapsgewijs werken aan taken waarvoor ze de werkwijze al kennen.
Intuïtieve mensen vinden het juist uitdagend om nieuwe, complexe projecten aan
te pakken en werken in vlagen van energie.

T/F: Denken (Thinking) of voelen (Feeling): Maak je beslissingen op basis van lo-
gisch, objectief redeneren of op basis van persoonlijke emoties en idealen?
Denkers zijn vastberaden en zijn gericht op de taak in plaats van op de groep.
Voelers zijn vooral gebaat bij eensgezindheid in de groep. Ze nemen besluiten
op basis van persoonlijke of andermans emoties. Mensen met een F-voorkeur
kunnen ook prima logisch hun besluit beredeneren, maar zullen dat pas doen
nadat hun waarden en emoties gesproken hebben. Wil je iemand overtuigen, houd
dan rekening met hun voorkeuren!

J/P: Oordelen (Judging) of waarneming (Perceiving): Leef je het liefst gestruc-
tureerd en georganiseerd of juist spontaan en flexibel? Mensen die oordelaars
zijn, werken het liefst volgens een planning, beslissen snel en concentreren
zich op wat er gedaan moet worden. Ze willen graag elk taakje zo snel mogelijk
afronden. Waarnemers houden van verandering, staan open voor nieuwe ervaringen
en voelen zich beperkt door te veel structuur. Soms hebben ze moeite met af-
ronden omdat ze steeds nieuwe en nuttige info vinden.

Okee, deze bovenstaande 4 blokjes heb ik gejat van het web, je dacht toch niet dat ik dat allemaal ging lopen typen wel? Lui zijn past ook in mijn profiel ;-)
Als je de vragen hebt beantwoord rolt er een code uit die bij jouw persoonlijkheid past. Als je dan hoort/ziet wat je collega’s scoren dan is dat erg grappig en herkenbaar. Voorbeelden van type mensen en de voor hun passende ‘beroepen’:

ESFJ of ENFJ Pelgrim
ISFP of INFP Ontdekker
ENTP of ENFP Vernieuwer
INTJ of INFJ Beeldhouwer
ESFP of ESTP Conservator
ISFJ of ISTJ Dirigent
ESTJ of ENTJ Wetenschapper

Apart he? Deze wetenschap leert je dus waarom mensen verschillen en dat als je dat snapt je ook met die types samen kunt werken zonder dat het clasht. Toen ik op een gegeven moment even nadacht welke keuze ik moest maken en er even niet uitkwam, zag Rico dat. Hij keek me vragend aan en ik vertelde hem van mijn ‘probleem’. “Hmm” zei hij, “Hoe ziet je kofferbak eruit?” Ik lachte, en de keuze was gemaakt!! Gaaf om dat een keer mee te maken. Lees er maar eens over als het je interesseert, er gaat waarschijnlijk (ook) een wereld voor u open.

Er is dus nog hoop voor onze kip, patat & Appelmoes klant ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten