maandag 25 januari 2010

UITGERANGEERD

Jack Spijkerman, ooit een topper qua kijkcijfers, niet de man zelf maar om de onnavolgbare satire die er altijd in zijn programma’s zat, daar wilde ik het even met u over hebben. Ik keek er indertijd erg graag naar moet ik zeggen. In Spijkertijd werd ‘De week’ natuurlijk in het begin gedaan door zwaargewichten als van Muiswinkel, Heerschop en Waas. Fantastisch was dat!! Ook zag ik uit naar Rob Kamphues die één van de heren wel eens verving. Daarna ging het roer een beetje om en werd het Kopspijkers met geweldige persiflages en types van Paul Groot en consorten, ook gaaf! De toenmalige minster van defensie blijft me nog altijd bij; “Nobody f*ckes with Frank de Grave!!”, in real life ook een karikatuur op zich natuurlijk.

Ik zie hem nog ranja met een rietje drinkend op zijn fiets met bananenzadel en franjes aan het stuur wegrijden ;-)

Maar nu zit ik toch gisteren naar RTL4 te kijken, is die Spijk op de buis met ‘wat vindt Nederland’, wat een pulpprogramma is dat zeg… Die man is toch op... Enorme rel toen hij eruit getieft werd bij de VARA omdat hij met Talpa flirtte, zat daar een tijdje in café Sport, stapte er weer uit en begon aan Koppensnellers wat ook weer flopte. In 2009 begon hij met het nieuwe programma bij RTL4. Volgens wikipedia scoorde hij de eerste uitzending meer dan een miljoen kijkers. Tja, dat verbaast me niets…

Hoezo vraagt u?

Oké, ik zal het toelichten. Mijn oma, god hebbe haar ziel, raakte de laatste jaren een beetje de weg kwijt, u kent dat wel. Even voor de goede orde, niets dan goeds over het mensje, alleen al voor haar gehaktballen zou ik een moord plegen, die staan me nog vers in mijn geheugen! Afijn, terug naar de kern. Zoals gezegd, ze was het spoor een beetje bijster. Aan de andere kant, Alzheimer krijgen heeft ook zo zijn voordelen, ik noem er een paar:

1. Je maakt elke dag nieuwe vrienden.
2. Je kunt met Pasen je eigen eieren verstoppen.
3. Je maakt elke dag nieuwe vrienden.

Het kan natuurlijk ook knap gevaarlijk zijn, denk eens aan het vergeten van eten (en dus het bederven ervan) in de koelkast, maar ook het gas niet dichtdraaien, linke soep niet waar? Wel triest om te zien natuurlijk, en voor de directe familie een ramp, het zal je eigen moeder maar zijn die je voor je ogen weer in een kind ziet veranderen nietwaar? Heel triest. Anyway, hoe kom ik daar nu op? Op een gegeven moment moest het appartement uitgeruimd worden, oma ging naar een verzorgingstehuis, daar werd voor haar gekookt en op haar gepast, het zou daar veel veiliger en prettiger voor haar zijn, dat was een feit. Wij werden als hulptroepen ingeroepen om de tent leeg te halen, met aanhangwagens, werkhandschoenen en steekwagentjes gingen we richting het huis.

Daar aangekomen werd een plan de campagne gemaakt, zeg maar wie wat zou gaan doen… Mij werd opgedragen de TV uit de wandkast te halen en dus ook de bijbehorende bekabeling los te koppelen. Ik deed de deurtjes van de zware eiken kast open en tot mijn stomme verbazing stond de TV nog aan, oma had die toch niet vergeten uit te schakelen, ze was al drie weken in het verzorgingshuis, het zal toch niet? ‘Ach ja, Alzheimer’, ging het door me heen terwijl ik glimlachend de kabels uit het contact trok. Toen gebeurde er iets geks. Ik stond met de stekker in mijn handen maar…

De TV bleef gewoon aan!!

Echt waar! Wie mij een beetje kent weet dat ik niet zo in het bovenaardse geloof, ik bedoel, Char is ook een afkorting van Charlatan naar mijn bescheiden mening, maar nu begon ik toch erg aan mezelf te twijfelen. Ik keek eens goed naar het beeldscherm en zag dat het RTL4 embleem in de linker bovenhoek luid en duidelijk zichtbaar was. Viel me wel op dat de rest van het beeld egaal grijs bleef. Wat bleek nou? Omalief had een dusdanige voorliefde voor die zender dat het embleem echt letterlijk in het scherm gebrand was, of de TV nou aan of uit stond, maakte niet uit, het bleef hardnekkig zichtbaar!

Kijk, en daarmee is het bewijs dat Spijkerman toch kijkers trekt, onomstotelijk. Die wordt alleen bekeken door patiënten man! Dat is toch niet om aan te zien, laten we nou even eerlijk blijven. Hij lacht (zelf) wel heel erg hard om de internetfilmpjes die ik een half jaar geleden al via de mail voorbij zag komen. Nu ik daar zo aan denk, dat is ook een interessant fenomeen. Denk even aan je mailbox. Krijgt u ook funmail van diverse bronnen? Sommigen zijn geweldig, anderen weer minder, dat is natuurlijk logisch. Maar er zit ook altijd iemand tussen die dezelfde spullen verstuurd, alleen dan loopt hij of zij een driekwart jaar achter, herkent u dat? Heeft u er ook zo eentje bij? Die leven in een andere tijdszone denk ik, net even achter de muziek aan…

Net als Jack!

2 opmerkingen: