woensdag 5 mei 2010

TOM

Als ik in een vreemd bed lig moet ik altijd wennen en dat duurt een paar dagen, Vandaar dat ondergetekende nu naar de opgaande zon zit te kijken. Het is 1 minuut over 6 en het uitzicht op het torentje van Ameland is altijd weer anders. Ik zit hier nu voor het 4de jaar en ik moet zeggen, het is altijd weer leuk. Okee, ik kan wel een paar negatieve punten opnoemen maar die zijn meer organisatorisch waar ik hier niet over wil uitwijden, het levert meer lol op dan ergernis en daar gaat het om nietwaar?, zodra die balans naar de andere kant doorslaat ben ik weg, zo is het! We zitten hier in een pool met 17 vrijwilligers die de tent open houden. Dan zit die er twee weken, dan die 3, ik 1 week. Het is tenslotte onbetaald, sterker nog, het kost me een x-aantal vakantiedagen en die zijn iets te kostbaar om hier drie weken op het torentjebussekruidwathangteruit door te brengen niet waar?

Upside down

Als ik hier zit krijg ik altijd een rëuniegevoel. Vroeger (ja, zo'n ouwe lul ben ik) hadden we een FIO op Eelde, Beek en Rotterdam, das war einmahl. Op de FIO (Flight Infrormation Office) kon je een vliegplan filen en je notams halen maar vooral koffie drinken en ouwenelen. Door de politiek is in al haar wijsheid destijds besloten dat de rijksbijdrage van 10 miljoen per jaar aan de gecontroleerde burgervelden in twee jaar tijd afgebouwd moest worden naar 0... Tja, en dat kan geen enkel bedrijf rechttrekken natuurlijk. Jammer, want dat contact met de vliegers mis ik. Gelukkig is datzelfde gevoel hier op Ameland nog steeds te vinden, iets wat je moet koesteren naar mijn smaak.

De mooieste verhalen hoor je hier, en van alles komt er boven (je moet als vlieger fysiek naar boven om af te rekenen) zo zag ik al eens een teletubby (een gast die ging trouwen en met een kist ontvoert was) maar ook politie, KMAR, douane, brandweer en de nodige vliegers. Gaaf! Wij hebben hier als assistent havenmeester ook een brandweertaak, daar heb ik al eens over verteld volgens mij. Zo kwam er eens een vrouwtje bij het hek staan (wij zaten buiten op het terras aan de koffie, handsetje en telefoon op tafel, een van de charmes hier) die overdreven veel interesse in het brandweervoertuig had. Na wat aarzeling kwam ze dichterbij en begon te praten. Eerst nog wat afwachted maar het duurde niet lang of ze vertelde dat ze brandweervrouw is. Tja, ik ben een ruimdenkend mensch dus van mij mag ze, het was wel grappig om te zien hoe doorzichtig ze was en MOEST vertellen dat ze deed wat ze deed.

Of wat dacht je van de fly-in hier een paar jaren geleden, het veld bestond toen 50 jaar en ze hadden een soort airshowtje opgezet, ondergetekende kwam ook om op het torentje te assisteren, ik zou de voertuigen in het veld coördineren. Van Leeuwarden airbase hadden ze een E-one crashtender geregeld en ik kan u verzekeren dat die op zo'n knolleveld als Ameland erg groot lijkt en is. Op een gegeven moment hoorde ik dat er geklaagd werd over het veel te lange gras op een bepaalde plaats in het terrein, men kon de kisten er amper kwijt. Ik riep de crashtender op en vroeg hem een paar keer heen er weer te rijden, volgens mij ligt datzelfe gras nu nog plat ;-)

DSC05899

1A(4)~1

Wat ik als assitent havenmeester ook altijd moet regelen is het vlaggenprotocol. We hebben hier 3 vlaggenmasten voor de deur en daar hangen respectievelijk de nationale driekleur, de amelander- en de vliegveldvlag aan te wapperen. Gisteren was zoals u weet een bijzondere dag, het was immers 4 mei? Okee, in Amsterdam wist een gek de ceromonie weer op te kloten, hier verliep alles rustig. Ik las het gebruik van de driekleur voor de zekerheid nog maar even na op internet. Bleek dat ie de hele dag in top moet behalve tussen 1800 en 2005 lokale tijd, dan moet ie halfstok. De buurman, de camping, had voor het gemak zijn eigen campingvlaggen ook maar laten zakken, zo heb ik het niet gedaan ;-)

Afijn, ben benieuwd wie we vandaag weer gaan zien, toch wel leuk als het een beetje vliegt, ik heb hier ook wel eens gezeten als het baggerweer was, ik kan je verzekeren dat je je dan heel snel op een onbewoond eiland eiland waant...

Net als Tom Hanks.

3 opmerkingen:

  1. Balen man, mijn apparatuur is nog niet terug van kalibratie, kan dus niet de lucht in... grrrrrr, ik had graag bij je langs gekomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat meen je niet... en ik maar cake afsnijden en koffie zetten, verse toiletrol in het damestoilet. Ach, better luck next time! Dan maar naar de ATCBox® fly-in?

    Ciao
    GERT

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja,ja, als het even kan... Ben nu in afwachting van de post, misschien zondag nog een kans? Of ben jij dan al weg? Cake en koffie!!!! Mjammie!!!! Ik zou bijna op mijn fiets springen! Helaas, nog steeds geen waterfiets...

    ps, met dat ik dit schrijf: DINGDONG! Daar is tie weer! *acute aanval van ADHD* ;)

    BeantwoordenVerwijderen