donderdag 27 mei 2010

Cribs

Vooroordelen, iedereen heeft ze niet waar, U ook? Ik weet nog goed dat destijds die vraag aan me gesteld werd door de psycholoog tijdens de selectie bij de... politie.

Jawel.

Ja, ook ik dacht eens tot de sterke arm te moeten behoren. Helaas (ben er nu blij mee om div. redenen maar dat is een ander verhaal) haalde ik de selectie niet, ik was kennelijk nog niet sterk genoeg qua persoonlijkheid. Zo vroeg men mij of ik last van vooroordelen had, ik antwoordde hier ontkennend op. Dat was een pré, aldus de psycholoog. Na een aantal andere zaken legde hij me een praktijkgeval voor, "stel u loopt in de strat en er word een steen vn achteren naar gegooid en u draait zich om, u ziet een punker, een man in een net pak en een arbeider, wie heeft die steen dan gegooid denkt u?" Ik antwoorde dat ik dat niet kon zeggen, ik had immers niet gezien WIE de steen gooie? (ik vond het zelf een briljant antwoord). De psycholoog lachtte minzaam en ging verder. Zonder overdrijven blééf de man 10 minuten doorvragen. Oké, als ie me dat nu weer zou flikken zou ik hem duidelijk maken dat ie mijn antwoord had en dat het daarmee klaar was, toen was ik wat minder sterk. Uiteindelijk ging ik voor de bijl toen hij vreg wie er volgens mij het meest toe in staat was.

U begrijpt het wel niet waar?

Waar ik met dat hele verhaal naar toe wil? Tja, laat ik het zo zeggen, wij knappen ons plaatsje achter wat op en daardoor had ik een advertentie op marktplaats gezet met; GRATIS AF TE HALEN, GEWASSEN GRINDTEGELS EN STOEPTEGELS, ZELF ERUIT HALEN EN ALLES MEENEMEN. Als vliegen op de stroop zal ik je zeggen, en 10 van de 10 allochtonen, zeg maar de mediterane types. De eerste zou maandagavond 7 uur komen. Kwart voor 8 niets, toch maar even bellen, "ja, eh, iek eb al ander stene gevond en iek kom dan niet..." Oké, respect dat je de taal probeert te spreken, daar kunnen de germanen nog een voorbeeld aan nemen nietwaar? Maar bel dan even af wil je? Pikkebaas!

De tweede zou dinsdag komen, Ingrid had het nummer voor de zekerheid al even genoteerd vóór de eerste kwam, slim natuurlijk! "Main man kom om 10 uur". Check! Half 11 telefoon "Main man gaat nu deur uit, aanhang halen". Top! Kwart over 11 niks, ik zeg; "Ingrid, ik ga even zand halen, ik heb niet het gevoel dat ze nog komen. Kwartier later telefoon, of ik even naar huis wilde komen want het was een mix van gouden kettingen voorzien van grote dollartekens, oorringen, gouden tanden en ook een 'lord of the rings' was erbij... Ik kom eraan schat, even een kuub zand laden.
dollar sign gold

Op de terugweg ging mijn fantasie op de loop, wat zou ik in de godensnaam aantreffen. Ik kreeg visioenen van 'MTV cribs', dat programma over hele rijke rappers in veel te grote huizen, teveel auto's (kan dat?) en te grote masterbedrooms. Thuis gekomen bleek dat ze al weg waren, dat was snel? Volgens Ingrid hadden ze 3 tegels in de kofferbak gelegd (ze waren zonder aanhanger) en waren er vandoor gegaan met een snelheid als het duitse leger die zich terugtrekt uit Rusland.

Tja, en dan komen de vooroordelen he? 'Ze' willen niet werken, 'ze' zijn lui, dat werk. Ingrids omschrijving deed er ook alles aan dat te bevestigen. Ze waren veelal in het wit gekleed, op slippers wel te verstaan, niet echt veilig schoeisel als je met tegels van 20 kg per stuk aan de wandel gaat...

Ik stelde voor het zand te lossen en de oude stenen dan maar naar de stort te brengen, ik had nu immers een grote aanhanger bij me? Ze moesten eruit om plaats te maken dus dan zelf maar aan de bak nietwaar? We hadden de eerste lading stukken en brokken op de aanhanger liggen toen er een witte huandai excel om de bocht kwam, luid bonkend dr. Dré over de speakers met...

een aanhanger!

"Daar komen ze weer!" schreeuwde Ingrid boven de dr Dré uit. Dag vooroordelen! De mannen koppelden het bakje af en reden het voor de deur en begonnen te laden. Ik hakkelde (toen de chief op de aanhanger van mij naar de stenen keek) "die brokken hebben jullie toch niet nodig nietwaar?" Hij grijnsde (het schitterde als de zonsondergang op het wad) en ging door met laden.

Zo zie je maar weer, niets is zoals het lijkt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten